
یکی از اقداماتی که در اغلب کسب و کارها انجام میپذیرد اما به نوعی در بخش درمان و پزشکی کمتر به آن پرداخته میشود، مطالعات بازار است. منظور از بازار، مشتریان نهایی دریافت خدمات پزشکی و یا افرادی هستند که میتوانند در زنجیره ارائه خدمات حضور داشته باشند.
تحلیل بازار در شرکت انگبین طب در دو بخش اصلی زیر انجام میپذیرد:
در این تحلیل، مشتریان مختلفی که میتوانند طرف دریافت خدمات پزشکی و درمانی قرار گیرند، مورد ارزیابی قرار گرفته و از نقطه نظر درخواستها، توزیع جغرافیایی، وضعیت مالی، فرهنگی و ... مورد بررسی قرار میگیرند.
برای اینکه همیشه بتوانیم بهترین عملکرد را نسبت به رقبا داشته باشیم، باید عملکرد رقبا را به صورت دائم مورد پایش و ارزیابی قرار دهیم. از این رو در این مرحله، استراتژیهای توسعه بازار رقبا، خدمات، مشتریان وفادار، نقاط قوت و ضعف آنها جمع آوری و مورد تحلیل قرار میگیرد.
تهیه این گزارشهای مطالعه بازار میتواند در مرحله برنامهریزی و تصمیمگیری، کمک بسیاری به موفقیت طراحی برنامهها و استراتژیهای رقابتی بنماید.

داشتن یک طرح جامع بازاریابی برای یک پزشک و یا مجموعه درمانی، از اهمیت بسزایی برخوردار است و به نوعی تضمین کننده موفقیت و جلوگیری از هدر رفت سرمایهها میگردد.
در طرح جامع بازاریابی به طور خلاصه میگوییم به چه روشهایی و با چه هزینهای باید بازاریابی انجام پذیرد تا ببشترین بازده را برای مجموعه به همراه داشته باشد. از جمله سرفصلهایی که در طرح جامع بازاریابی به آنها پرداخته میشود، میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
-
تدوین استراتژیهای بازاریابی بر اساس وضعیت بازار هدف
-
تدوین استراتژیهای بازاریابی رقابتی در مقابل با عملکرد رقبا
-
طراحی ساختار سازمانی بازاریابی و نحوه عملکرد آن
-
تهیه فرآیندهای مرتبط با بازاریابی
-
ارزیابی و به کارگیری نیروهای بازاریابی
-
تعریف روشهای مختلف بازاریابی همانند بازاریابی علمی، بازاریابی مستقیم، بازاریابی از طریق واسطه ها و...
-
تعریف کمپینهای تبلیغاتی
-
ارزیابی بودجه مورد نیاز برای بازاریابی
-
پیشبینی میزان بازخورد موفق سیستم بازاریابی

منظور از ارتباط B2B (Business to Business)، برقراری ارتباط مبتنی بر تعامل دو طرفه بین دو کسب و کار میباشد. به عنوان مثال این موضوع میتواند بین دو پزشک و یا یک پزشک با مرکز درمانی، داروخانه، آزمایشگاه و ... انجام پذیرد.
هدف از ایجاد ارتباطهای B2B، دستیابی به یک همافزایی در خصوص ارجاع بیماران و کسب درآمد حاصل از انجام خدمات توسط دیگران میباشد.
شرکت با توجه به گستردگی ارتباطات خود با پزشکان و مراکز ارائه دهنده خدمات پزشکی و سلامت، مدیریت این ارتباطات را به شکل صحیح و حرفهای، انجام میدهد.

منظور از ارتباط B2G (Business to Government) برقراری ارتباط مبتنی بر تعامل دو طرفه بین سازمانهای دولتی و یا مجموعههای خصوصی بزرگ همانند کارخانهها و یا شرکتها با پزشکان و مراکز درمانی میباشد.
این ارتباط اغلب میتواند منجر به ارجاع وسیع بیمار از سوی سازمانها به پزشکان و مراکز درمانی گردد و برای طرفین امتیازهای ویژهای را در برخواهد داشت.
شرکت با دارا بودن پرسنل حرفهای در زمینه مذاکره و ارتباط با سازمان های دولتی و خصوصی بزرگ، این تفاهمنامهها را شکل داده و فرآیندهای مدیریتی و مالی آنها را راهبری مینماید.

منظور از ارتباط B2C (Business to Customer)، برقراری ارتباط بین بیماران با پزشکان و مراکز درمانی میباشد. توجه جدی به شیوه برقراری این ارتباط، تاثیر بسزایی در موفقیت و یا عدم موفقیت کسب و کار پزشکی خواهد داشت. از این رو شرکت ارائه دهنده و مجری راهحل های مختلف برای مدیریت چنین ارتباطی میباشد.